Social media en relaties

Geschreven door Fabio Vinago Liefde en relaties

De invloedrijke impact van social media op je liefdesrelatie

In de jaren 90 deed het ‘online aanwezig zijn’ wereldwijd haar intrede. Bedrijven ontwikkelde diverse webapplicaties om mensen online met elkaar te connecteren. De komst van MSN was toen een ware hype. Via instant messenger konden mensen online berichten versturen en werd kort nadien de webcam in het leven geroepen om visual storytelling mogelijk te maken.

Anno 2022 is de schaal van het internet razendsnel geëvolueerd en zijn applicaties als Skype, WhatsApp, Instagram, Facebook, YouTube, TikTok en Twitch niet meer weg te denken uit onze samenleving. Meer en meer mensen doen een beroep op deze sociale media-applicaties om met elkaar verbonden te blijven. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Want desondanks dat sociale media een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven bekleedt, hebben deze applicaties eveneens een invloed op onze (liefdes)relaties.

De komst van de eerste datingsite

In 1995 lanceert ‘Match’ wereldwijd haar eerste datingsite, een partij die tot op heden nog steeds actief is in de dating-community. Match werd gezien als de enige ‘echte’ datingsite. Eind de jaren 90 werden de eerste Nederlandse datingsite gelanceerd waaronder e-Matching en D-date.

Aan het begin van het jaar 2000 brak een geheel nieuwe fase aan voor datingsites. Met de komst van Parship (opgericht in 2000) en Lexa (opgericht in 2002) was het virtueel koppelen geen onbekend terrein meer. De jaren nadien werden Hyves, Netlog (nu Badoo) en Facebook (opgericht in 2004) in het leven geroepen.

Van datingsites naar smartphone apps

De eerste iPhone werd in 2007 gelanceerd waardoor het mogelijk was om via de Apple-store datingapps te installeren. Zo werd in 2009 de applicatie Grindr ontwikkeld (een datingapp voor gay-mannen) en in 2012 de welbekende Tinder-app. De eenvoud die deze applicaties met zich meebrengen hebben het datinggebeuren op een indrukwekkende wijze voorgoed veranderd. Zo kan iedereen via zijn smartphone virtueel daten en op zoek gaan naar een (liefdes)relatie.

Het algoritme vindt de perfecte match voor jou

Wat al deze datingapps met elkaar gemeen hebben is dat deze applicaties gebruik maken van een algoritme (= informatie die verwerkt wordt aan de hand van het gedrag van de gebruiker. Deze informatie wordt door het algoritme opgeslagen om later op de behoefte van die gebruiker in te spelen). Zo weten deze datingapplicaties meer over je dategedrag, dan jijzelf. Wie vind je wel of niet aantrekkelijk, hoeveel seconden blijf je op iemands profiel, bij welk profiel lees je de bio of scrol je door zijn/haar foto’s, enzovoort.

Met andere woorden: deze datingapps houden jouw ‘swipe-gedrag’ nauwlettend in de gaten, zodat ze jou profielen kunnen aanbieden die overeenkomen met hoe je de applicatie gebruikt. Verder is het belangrijk om te onthouden dat deze datingapps meestal vragen om je andere sociale media-accounts als Facebook te koppelen, zodat ze nog meer informatie (data) over jou kunnen verzamelen en nog beter kunnen inspelen op jouw date-behoeften.

De invloedrijke impact van sociale media op onze relaties

Niet iedereen heeft de behoefte om zijn (liefdes)leven op sociale media te delen. Voor anderen is het gebruik van sociale media puur tijdsverspilling. Iedereen die zichzelf zichtbaar maakt op sociale media, creëert een onlinepersona. Iemand waar hij/zij zich goed bij voelt om vervolgens zijn/haar doen en laten met de wereld te delen.

Daarnaast heb je koppels waarvan de een wel actief de mooiste liefdeskiekjes deelt, en de wederhelft als een schaduw door de feed pagina scrolt. Onbewust creëert een dergelijke dynamiek verwachtingen ten opzichte van de ander. De ‘low profile’ partner blijft liever uit de spotlights, terwijl de ander aan de hele wereld wil laten zien hoe mooi hun relatie is. Dit komt omdat de ijverige partner het ideaalbeeld van de relatie in stand wil houden en deze niet in gevaar wil brengen, terwijl de afzijdige partner hun liefdesleven liever privé houdt.

Studies hebben aangetoond dat partners soms druk voelen om hun relatie op een positieve manier voor te stellen op sociale media, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo is.

De relatiestatus

Tegenwoordig bestaan op bijna alle sociale media apps de mogelijkheid om je relatiestatus aan te passen. Het veranderen van die relatiestatus naar ‘in een relatie’ geeft plots meer tevredenheid tussen koppels, terwijl die status niets zegt over de kwaliteit van de relatie. Dit komt omdat deze onlinepersona geen gezichtsverlies wil lijden ten opzichte van zijn volgers. De bewijsdrang om online een positieve indruk achter te laten is op dat moment groot en alles staat in teken van de affectie die men van het publiek krijgt.

Het eigen reflecterend vermogen is op dat moment volledig vertroebeld waardoor de kwaliteit van de relatie naar de achtergrond verdwijnt. Voor de introverte partner, die liever zijn liefdesleven privé houdt is het niet gemakkelijk om te navigeren in de digitale wereld van sociale media en nog eens te voldoen aan de verwachtingen van de wederhelft die wél actief is op sociale media. Wat we niet mogen vergeten is dat het positief posten van relatiegerelateerde onderwerpen geen garanties zijn voor een goede relatie.

8 gezonde tips om sociale media constructief te gebruiken

  1. Hecht geen belang aan de relatiestatus van je partner. Zoals eerder vermeld biedt dit geen garantie voor een goede relatie.
  2. Laat je partner in zijn/haar waarde. Het is oké als je wederhelft jullie liefdesrelatie niet publiekelijk wil delen.
  3. Hebben jullie een moeilijke periode, haal dan niet negatief uit over jullie relatie met dubbelzinnige inhoud. Dit zal de situatie alleen maar verergeren.
  4. Schep geen verwachtingen die jullie relatie in gevaar kan brengen.
  5. Respecteer elkaars mening en grenzen als je partner liever niet met zijn gezicht online vertoond wordt.
  6. Overdrijf niet en behoud je onlinepersona eerlijk, toegankelijk en positief.
  7. Hou je persoonlijk profiel ‘persoonlijk’ en plaats geen inhoud zonder toestemming van je partner.
  8. Je partner ongevraagd taggen is uit den boze. Vraag aan je wederhelft of hij/zij dit ok vindt. Dit laat zien dat je hem/haar betrekt bij je sociale media gebruik.

Dit vind je wellicht ook interessant


Bedrijfsgegevens

Art of Mediums
Waterhoenstraat 1A
B-8610 Kortemark
BE0777 308 312